Blar i Institute for Social Research - Open Arcive på forfatter "Hardoy, Ines"
-
Registerdataanalyse: sykefravær, inkludering og frafall fra arbeidslivet. Delrapport 2
Evensen, Miriam; Dale-Olsen, Harald; Hardoy, Ines; Wentzel, Mirjam (Rapport – Institutt for samfunnsforskning, Research report, 2024)Vi undersøker utviklingen i arbeidsmarkedsdeltakelsen blant dem som står i fare for sykemelding og frafall fra arbeidslivet, etter yrker og bransjer ved å bruke registerdata om arbeidsforhold, sykefravær og helse samt en ... -
School enrolment and mothers’ labor supply: evidence from a regression discontinuity approach
Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2016)We analyze the impact on maternal employment of a universal school reform in Norway which lowered the school starting age from seven to six. We use a regression discontinuity approach exploiting exogenous variation in the ... -
Small-Group Instruction to Improve Student Performance in Mathematics in Early Grades: Results from a Randomized Field Experiment
Bonesrønning, Hans; Finseraas, Henning; Hardoy, Ines; Iversen, Jon Marius Vaag; Nyhus, Ole Henning; Opheim, Vibeke; Salvanes, Kari Vea; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Schøne, Pål (Peer reviewed; Journal article, 2022) -
Sosial bakgrunn, utdanning, arbeid og stønader til personer under 30 år med nedsatt arbeidsevne
Cools, Sara; Hardoy, Ines; von Simson, Kristine (Rapport – Institutt for samfunnsforskning, Research report, 2018)Per mars 2018 var omtrent 190 000 personer registrert med nedsatt arbeidsevne. Nærmere 22 prosent av disse var under 30 år. Dette tilsvarer omtrent 5 prosent av alle unge mellom 18 og 29 år. Formålet med denne rapporten ... -
Tackling disabilities in young age - Policies that work
von Simson, Kristine; Hardoy, Ines (Peer reviewed; Journal article, 2020) -
The Impact of Mental Health Problems in Adolescence on Educational Attainment
von Simson, Kristine; Brekke, Idunn; Hardoy, Ines (Peer reviewed; Journal article, 2021)The aim of the study has been to examine the impact of diagnosed internalising and externalising behavioural problems on educational attainment. We used a fixed-effect model on rich individual longitudinal register data. ... -
Ungdomsgarantien for 20-24-åringer: Har den satt spor?
Hardoy, Ines; Røed, Knut; Torp, Hege; Zhang, Tao (Research report, 2006)I perioden 1995-1998 ble det iverksatt en forsterket tiltakinnsats rettet mot langtidsledig ungdom i aldersgruppen 20-24 år. I denne rapporten evalueres effektene av denne innsatsen.Rapporten viser at den forsterkede ... -
Young and unemployed, then what? : effects of Norwegian labour market programmes in the early 90's
Hardoy, Ines (Rapport – Institutt for samfunnsforskning, Research report, 2000)