Det kjønnsdelte arbeidslivet : En kunnskapsoversikt
dc.contributor.author | Teigen, Mari | |
dc.date.accessioned | 2013-11-26T14:36:24Z | |
dc.date.accessioned | 2013-11-27T04:07:49Z | |
dc.date.available | 2013-11-26T14:36:24Z | |
dc.date.available | 2013-11-27T04:07:49Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.citation | ISF-rapport. 44 p. Institutt for samfunnsforskning, 2006 | |
dc.identifier.isbn | 82-7763-222-3 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177509 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne rapporten er å gi et bilde av forskningsstatus om kjønnssegregering i arbeidsliv og utdanning. Fokus har vært rettet mot de forskningsbidragene som direkte tematiserer forhold ved arbeidsli-vet. Det er tre forhold det er særlig viktig å trekke fram. For det første tyder gjennomgangen av foreliggende forskning på at det i en norsk sammenheng for de siste ti til femten årene mangler systematisk analyse av endringer i arbeidslivets kjønnssegregerte strukturer. For det andre viser statistikken at de kjønnsintegrerende prosesser som finner sted i arbeidsliv og utdanning, i all hovedsak skyldes at kvinner i økende grad søker seg mot mannsdominerte områder. Menns utdannings-, yrkes- og karrierevalg er i liten grad endret. For det tredje viser gjennomgangen av hvordan rekrutteringspoli-tikk- og praksis i arbeidsorganisasjoner forsterker eller evt. modifiserer generelle kjønnsstrukturer på ar-beidsmarkedet at bildet er sammensatt. På den ene siden tyder analyser av rekrutteringsprosesser på at kjønnsstereotype forventninger og preferanser bidrar til å konservere etablerte kjønnsstrukturer. Samtidig som enkelte forskningsbidrag har vist at personal- og rekrutteringspolitikk kan fungere som et aktivt redskap for å endre de samme strukturene. | |
dc.language.iso | nor | |
dc.title | Det kjønnsdelte arbeidslivet : En kunnskapsoversikt | |
dc.type | Research report | |
dc.date.updated | 2013-11-26T14:36:25Z | |
dc.identifier.cristin | 1069627 |
Tilhørende fil(er)
Denne innførselen finnes i følgende samling(er)
-
Rapport/Avhandling ISF [367]
Rapporter