Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorReisel , Liza
dc.contributor.authorBrekke, Idunn
dc.date.accessioned2013-11-21T12:21:06Z
dc.date.accessioned2013-11-22T04:07:49Z
dc.date.available2013-11-21T12:21:06Z
dc.date.available2013-11-22T04:07:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citation66 p. Institutt for samfunnsforskning, 2013
dc.identifier.isbn978-82-7763-407-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/177429
dc.description.abstractDen horisontale kjønnssegregeringen i arbeidsmarkedet springer ut av en rekke sammensatte samfunnsprosesser. Prosessene utspiller seg på ulike nivåer, fra individuelle evner og valg, via familie og omgangskrets, barnehager, skoler og arbeidsplasser, til større samfunnsstrukturer, medierepresentasjoner og politiske og juridiske rammebetingelser. Gitt utdanningssystemets stadig voksende rolle som sorteringsinstans, ligger noe av utfordringen i gutters og jenters valg av utdanning. Hvorfor velger gutter og jenter såpass ulikt som de gjør? I hvor stor grad er gutters og jenters utdanningsvalg i endring? Særlig jenters utdanningsvalg har endret seg kraftig i løpet av de siste 50 årene. Dette indikerer at kvinners og menns preferanser og mulighetsrom er langt fra uforanderlige. Samtidig tyder den vedvarende kjønnsdelingen på at noen av arbeidsmarkedets kjønnede strukturer ikke så lett lar seg endre. Rapporten kartlegger status og endring i den horisontale segregeringen i utdanningssystemet og arbeidsmarkedet i Norge og diskuterer noen av de sentrale årsakene. Med utgangspunkt i rapportens konklusjoner foreslås ideer til tiltak for å motvirke kjønnssegregering, samt områder der det er behov for videre forskning.
dc.language.isonob
dc.titleKjønnssegregering i utdanning og arbeidsliv : status og årsaker
dc.typeResearch report
dc.date.updated2013-11-21T12:21:07Z
dc.identifier.cristin1050053
dc.relation.projectAndre: LO og NHO
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 212340


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel