dc.description.abstract | I dette forprosjektet vurderes mulighetene for bruk av situasjonstesting i en studie av etnisk diskriminering på det norske arbeidsmarkedet. Situasjonstesting er en metode som tar i bruk iscenesatte søknader og skuespillere for å undersøke forekomsten av diskriminering på etnisk grunnlag i ansettelsesprosesser i arbeidslivet. Hensikten er å få innsikt i hva arbeidsgivere gjør i praksis.
Til tross for at situasjonstesting er benyttet i både Sverige og Danmark, samt en rekke andre europeiske land, er metoden aldri brukt i Norge. Dette skyldes at metoden er heftet med forskningsetiske betenkelighe-ter knyttet til fraværet av informert samtykke. En viktig del av forprosjektet har derfor vært å arbeide med forskningsetiske problemstillinger, samt å få prosjektet prøvet for Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsvitenskap og humaniora (NESH).
Rapporten består av flere ulike deler: For det første et overgripende innledningskapittel der det argumente-res for bruken av situasjonstesting på det norske arbeidsmarkedet, og der vi ser prosjektet i sammenheng med rasisme og diskriminering i Norge. For det andre inkluderes en kunnskapsoversikt der det redegjøres for metoden og resultater i utvalgte land. En tredje del utgjøres av en artikkel rapportforfatterne har publisert i tidsskiftet Søkelys på arbeidslivet. Den fjerde delen består av vår korrespondanse med NESH. På grunn-lag av de internasjonale studiene identifiserer vi viktige dimensjoner som må vurderes i et eventuelt prosjekt med bruk av situasjonstesting på det norske arbeidsmarkedet, før vi til slutt skisserer to forskningsopplegg med ulikt omfang.
Denne rapporten er kun tilgjengelig i digital utgave. | |