dc.contributor.author | Schøne, Pål | |
dc.date.accessioned | 2013-11-27T11:36:42Z | |
dc.date.accessioned | 2013-11-28T04:07:24Z | |
dc.date.available | 2013-11-27T11:36:42Z | |
dc.date.available | 2013-11-28T04:07:24Z | |
dc.date.issued | 2004 | |
dc.identifier.citation | ISF-rapport. 51 p. Institutt for samfunnsforskning, 2004 | |
dc.identifier.isbn | 82-7763-189-8 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177565 | |
dc.description.abstract | Lønns- og forhandlingssystemet i staten ble endret i 1991. Det tidligere systemet med sentralt fastsatte lønnstrinn og en stiv stillingsstruktur ble endret på flere måter. For det første har virksomheter i staten fått større frihet i ansettelser og budsjettspørsmål, for det andre har lønnsstiger ofte blitt erstattet med lønns-rammer og lønnsspenn, og for det tredje har deler av lønnsforhandlingene blitt satt ut til lokale forhandlinger. I sum betød forslagene et stort skritt i retning av en mer desentralisert lønnsstruktur i staten med større muligheter for den enkelte virksomhet til å benytte lønn som virkemiddel for å nå oppsatte mål i personalpolitikkenDenne rapporten presenterer analyser av hvordan lønnsstrukturen har utviklet seg i perioden etter dereguleringen, med spesielt fokus på de to siste årene; 2001 og 2002. Et hovedresultat i denne rapporten er at vi nå ser en utvikling mot noe større lønnsforskjeller i staten. Lønnsforskjellene mellom kvinner og menn øker noe. Det samme gjør lønnsforskjellene mellom statsansatte med ulikt utdanningsnivå. Lønnsgapet mellom statsansatte med kort og lang utdanning øker noe fra 2001 til 2002. | |
dc.language.iso | nor | |
dc.title | Lønnsforskjeller i offentlig og privat sektor | |
dc.type | Research report | |
dc.date.updated | 2013-11-27T11:36:43Z | |
dc.identifier.cristin | 1069959 | |