Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorOrupabo, Julia
dc.date.accessioned2013-11-26T10:11:41Z
dc.date.accessioned2013-11-27T04:07:03Z
dc.date.available2013-11-26T10:11:41Z
dc.date.available2013-11-27T04:07:03Z
dc.date.issued2008
dc.identifier.citationISF-rapport. 115 p. Institutt for samfunnsforskning, 2008
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/177603
dc.description.abstractI denne rapporten undersøker jeg hvordan et utvalg av høyt utdannede personer med ikke-vestlig minoritetsbakgrunn opplever, omtaler og håndterer det å ikke ha en jobb i henhold til sitt formelle kompetansenivå. Metoden for datainnsamling er kvalitative intervjuer. Hvilke opplevelser har velutdannede etniske minoriteter av sine muligheter og begrensninger innenfor det norske arbeidsmarkedet? Og hvordan henger disse opplevelsene sammen med den symbolske maktrelasjonen mellom majoritet og minoritet? Er det en sammenheng mellom informantenes fremstillinger av seg selv som arbeidstakere og majoritetens definisjon og evaluering av norsk kompetanse og en ”norsk middelklassekropp”? Et sentralt funn er at informantene har et ambivalent forhold til å være integrert i det norske arbeidsmarkedet. Informantene ønsker å få en jobb som står til sitt utdanningsnivå. Samtidig preges de av en usikkerhet når det gjelder deres fremtidige arbeidsliv; vil de forbli i en posisjon der de ikke får brukt sin formelle kompetanse, eller vil de oppnå mobilitet? For å skape kontroll og trygghet i eget arbeidsliv tar informantene i bruk ulike mestringsstrategier. Gjennom mestringsstrategiene opprettholder informantene sine mobilitetsambisjoner, og får bekreftet en middelklasseidentifikasjon. Innenfor alternative rom og situasjoner gir informantene sin kompetanse fra utlandet en verdi og oppnår en lokal anerkjennelse, selv om de ikke har tilgang til symbolsk anerkjennelse i det norske arbeidsmarkedet. Informantene motsetter seg dermed majoritetens perspektiver på den norske middelklassen. Samtidig tar informantene avstand fra sin utenlandske kompetanse, og tilegner seg en norsk utdannelse for å anerkjennes som attraktive arbeidstakere. Når informantene begynner på en norsk utdannelse for å oppnå mobilitet, tilpasser de seg majoritetens definisjoner av den norske middelklassen.
dc.language.isonor
dc.title«På TV sa de at de trengte ingeniører…» Etniske minoriteter: klasseidentifikasjon og arbeidsposisjon
dc.typeResearch report
dc.date.updated2013-11-26T10:11:41Z
dc.identifier.cristin1069355


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel