Forskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2476410Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Publikasjoner fra CRIStin [725]
- Tidsskriftpublikasjon [393]
Originalversjon
Søkelys på arbeidslivet. 2017, (4), 273-289.Sammendrag
Regelen i norsk skole er at barn begynner på skolen det kalenderåret de fyller 6 år. Vi ser på mønsteret i utsatt og fremskutt skolestart etter kjønn og foreldrenes utdanning. Gutter født i siste kvartal av året har 2,3 prosentpoeng høyere sannsynlighet for utsatt skolestart enn jenter, mens gutter født i første kvartal av året har 2,2 prosentpoeng lavere sannsynlighet for fremskutt skolestart enn jenter. Barn av foreldre med høyere utdanning har lavere sannsynlighet for utsatt og høyere sannsynlighet for fremskutt skolestart. Utsatt (fremskutt) skolestart er negativt (positivt) korrelert med antall grunnskolepoeng og fullføring av videregående skole.