Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorCools, Sara
dc.contributor.authorSchøne, Pål
dc.contributor.authorStrøm, Marte
dc.date.accessioned2018-01-09T12:28:24Z
dc.date.available2018-01-09T12:28:24Z
dc.date.created2018-01-08T11:30:16Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.citationSøkelys på arbeidslivet. 2017, (4), 273-289.
dc.identifier.issn1504-8004
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2476410
dc.description.abstractRegelen i norsk skole er at barn begynner på skolen det kalenderåret de fyller 6 år. Vi ser på mønsteret i utsatt og fremskutt skolestart etter kjønn og foreldrenes utdanning. Gutter født i siste kvartal av året har 2,3 prosentpoeng høyere sannsynlighet for utsatt skolestart enn jenter, mens gutter født i første kvartal av året har 2,2 prosentpoeng lavere sannsynlighet for fremskutt skolestart enn jenter. Barn av foreldre med høyere utdanning har lavere sannsynlighet for utsatt og høyere sannsynlighet for fremskutt skolestart. Utsatt (fremskutt) skolestart er negativt (positivt) korrelert med antall grunnskolepoeng og fullføring av videregående skole.
dc.language.isonob
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/file/pdf/67030971/forskyvninger_i_skolestart_hvilken_rolle_spiller_kjoenn_og_.pdf
dc.titleForskyvninger i skolestart: Hvilken rolle spiller kjønn og sosial bakgrunn
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber273-289
dc.source.journalSøkelys på arbeidslivet
dc.source.issue4
dc.identifier.cristin1537527
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 247996
cristin.unitcode7437,0,0,0
cristin.unitnameInstitutt for samfunnsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel