Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMidtbøen, Arnfinn Haagensen
dc.date.accessioned2019-11-14T14:03:26Z
dc.date.available2019-11-14T14:03:26Z
dc.date.created2019-11-12T12:46:28Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2628600
dc.description.abstractEn stadig større andel av befolkningen med innvandrerbakgrunn er barn og barnebarn av innvandrere, født og oppvokst i Norge. De langsiktige konsekvensene av innvandringen på samfunnsnivå avgjøres på mange måter av hvordan det går med disse etterkommerne i utdanning og arbeid. I forskningsprosjektet Pathways to Integration: The Second Generation in Education and Work in Norway har vi undersøkt hvordan barna til de første arbeidsinnvandrerne gjør det på videregående, i høyere utdanning og i arbeidslivet. Vi har blant annet studert frafall fra videregående skole, hvilke aspirasjoner elever i yrkesfaglig utdanning har, og hvem som tar eliteutdanninger innen medisin, juss og økonomi. Vi har undersøkt overgangen fra utdanning til arbeidsliv, etniske nisjedannelser på toppen av arbeidsmarkedet og opplevelser av diskriminering på arbeidsplassen. Til sammen danner prosjektet et første, helhetlig bilde av de ulike veiene til integrasjon og marginalisering som kjennetegner den første og eldste gruppen av etterkommere i Norge. Her presenterer vi hovedfunnene våre.
dc.language.isomis
dc.publisherInstitutt for samfunnsforskning
dc.titleEtterkommere av innvandrere i Norge: Mobilitet, assimilering, diskriminering
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber32
dc.identifier.cristin1746473
cristin.unitcode7437,0,0,0
cristin.unitnameInstitutt for samfunnsforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel