Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNadim, Marjan
dc.contributor.authorFladmoe, Audun
dc.date.accessioned2021-11-18T07:17:13Z
dc.date.available2021-11-18T07:17:13Z
dc.date.created2021-11-12T12:41:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU). 2021, 2 (2), 129-149.
dc.identifier.issn2535-8162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2830185
dc.description.abstractDenne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon. Studien undersøker dette gjennom analyser av erfaringer med mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo og hvordan slike erfaringer henger sammen med elevenes etniske og religiøse bakgrunn og med skolekonteksten i form av andelen elever med innvandrerbakgrunn på skolen. Analysene er basert på data fra 9117 elever på videregående skole som deltok i Ung i Oslo-undersøkelsen i 2018 (Ungdata). Resultatene viser at ungdom med etnisk og religiøs minoritetsbakgrunn er omtrent like utsatt for mobbing som elever med foreldre født i Norden, imidlertid opplever de langt oftere hatytringer som retter seg mot deres hudfarge, etniske eller religiøse minoritetsbakgrunn. Dette gjelder særlig dersom elevene tilhører en annen religion enn kristendom og dersom de går på skoler med lav andel elever med innvandrerbakgrunn. Tilsvarende er elever med foreldre født i Norden oftere utsatt for mobbing og hatytringer på skoler med høy innvandrerandel. Artikkelen bidrar til diskusjonen om hvordan etnisk og religiøs minoritetsbakgrunn kan fungere som markører på annerledeshet og viser hvordan den lokale konteksten kan ha betydning for i hvilken grad slike forskjellsmarkører blir relevante.
dc.language.isonob
dc.subjectMobbing
dc.subjectMobbing
dc.subjectEtniske minoriteter
dc.subjectEthnic minorities
dc.subjectHatefulle ytringer
dc.subjectHate speech
dc.titleMobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten
dc.typePeer reviewed
dc.typeJournal article
dc.description.versionpublishedVersion
dc.subject.nsiVDP::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
dc.subject.nsiVDP::Political science and organisational theory: 240
dc.subject.nsiVDP::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240
dc.subject.nsiVDP::Political science and organisational theory: 240
dc.source.pagenumber129-149
dc.source.volume2
dc.source.journalNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)
dc.source.issue2
dc.identifier.doi10.18261/issn.2535-8162-2021-02-03
dc.identifier.cristin1954081
dc.relation.projectNorges forskningsråd: 295985
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel