Hva vet vi om klasse i akademia?
Research report
Published version
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Notater [20]
- Publikasjoner fra CRIStin [760]
Abstract
Dette notatet har som siktemål å kartlegge empirisk kunnskap om sammenhengen mellom sosial bakgrunn og akademiske karrierer i Norge. Det finnes mye empirisk forskning, både i Norge og internasjonalt, på sammenhengen mellom høyere utdanning og sosial bakgrunn generelt, men til sammenlikning vet vi lite om hvordan sosial bakgrunn former tilgangen til akademiske karrierer. Denne gruppen er produsenter av kunnskap og verdensbilder, og derfor særlig viktig å beskrive fra et ulikhetsperspektiv. I notatet presenterer jeg en kartlegging av empirisk forskning, både kvalitativ og kvantitativ, fra de siste 20 årene. Norsk og nordisk forskning står særlig i fokus, men siden feltet er lite, trekker jeg også på funn fra internasjonal forskning. Kartleggingen bekrefter inntrykket av at det finnes lite empirisk kunnskap om hvordan sosial bakgrunn former akademiske karrierer, og tilnærmet ingen studier fra Norge. Sammenliknbar internasjonal forskning viser at det er grunn til å tro at sosial bakgrunn spiller en rolle igjennom hele utdanningsløpet, også helt inn i akademiske karrierer, men hvor i løpet ulikhet oppstår forblir et empirisk spørsmål for videre forskning. I oppsummeringen peker jeg på fruktbare veier å gå for studier i fremtiden, der behovet for mer kunnskap er stort.