Browsing Institute for Social Research - Open Arcive by Author "Holst, Cathrine"
Now showing items 1-8 of 8
-
Benevolent Contestations: Mainstreaming, Judicialization, and Europeanization in the Norwegian Gender+ Equality Debate
Holst, Cathrine; Skjeie, Hege; Teigen, Mari (Chapter, 2017) -
Helt isolert? Hvordan Norge påvirkes av - og selv påvirker - EUs likestillingspolitikk
Skjeie, Hege; Holst, Cathrine; Teigen, Mari (Chapter, 2019)I dette kapittelet behandler vi systematisk EUs betydning for endirnger i norsk likestillingspolitikk fra midten av 1990-årene. Diskusjonen er inspirert av europeiseringsteori, som vektlegger hvordan ideer og politikk fra ... -
Kjønnsmakt i likestillingslandet
Holst, Cathrine; Teigen, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen tar opp spørsmål om makt og demokrati i Norge fra et kjønnsperspektiv tjue år etter den forrige Makt- og demokratiutredningen (NOU 2003: 19). Den er strukturert i en del som undersøker tilgang på makt der vi ... -
Likestillingspolitikk og europeisk integrasjon
Holst, Cathrine; Skjeie, Hege; Teigen, Mari (Chapter, 2019)Kapittelet gir en innføring i likestillingspolitikk i Norden og Europa og undersøker fem forventninger om forholdet mellom europeisk integrasjon og nordisk likestillingspolitikk. 1. Stemmer oppfatningen om at nordisk ... -
Poststrukturalisme og kjønnsforskning - slik to sosiologer ser det
Holst, Cathrine; Aarseth, Helene (Journal article, 2011)Cathrine Holst og Helene Aarseth spør: Hva har skjedd i relasjonen mellom kjønnsforskningen og sosiologifaget? Hvorfor føler ledende skandinaviske kjønnssosiologer seg som «utypiske» og «usentrale» i møte med kjønnsforskningen? -
Silenced at the border: Norwegian gender equality policies in national branding
Holst, Cathrine; Teigen, Mari (Chapter, 2021) -
Splendid Isolation? On How a Non-member Is Affected by — And Affects — EU Gender Equality Policy
Skjeie, Hege; Holst, Cathrine; Teigen, Mari (Chapter, 2019) -
The 'boy problem' in public policy
Holst, Cathrine; Teigen, Mari (Peer reviewed; Journal article, 2024)The article investigates how gender differences in school performance are conceptualized in recent Swedish and Norwegian public commission reports against the backdrop of an increasing public focus on “problem boys” and ...