Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorNessa, Benedicte
dc.contributor.authorEimhjellen, Ivar
dc.date.accessioned2024-01-18T07:50:04Z
dc.date.available2024-01-18T07:50:04Z
dc.date.created2024-01-17T13:13:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-82-7763-804-1
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3112337
dc.description.abstractDenne rapporten bidrar med kunnskap om hvordan samarbeid mellom frivillige organisasjoner og private bedrifter arter seg i Norge i dag, hva som motiverer slike samarbeid, og om mulighetene og utfordringene i slike relasjoner. Analysen bygger på eksplorerende casestudier av konkrete samarbeidsrelasjoner mellom frivillige organisasjoner og private bedrifter. Grunnlaget for studien er tre store frivillige organisasjoner i Norge som representerer feltene idrett, friluftsliv og ideelt arbeid, og private bedrifter de samarbeider med på lokalt nivå. Bidraget kan være nyttig for offentlige myndigheter og for aktører fra frivillig og privat sektor, som enten har inngått ulike samarbeidsrelasjoner, eller som ønsker å utvikle ulike former for samarbeid. Bakgrunnen for studien er at samspillet mellom frivillig og privat sektor er et mindre belyst tema i norsk frivillighetsforskning. Selv om tidligere studier til en viss grad har belyst private bidrag til frivillige organisasjoner og sosialt entreprenørskap, i tillegg til at det foreligger noe forskning fra næringslivets perspektiv, er det fortsatt lite empirisk forskning på feltet. Rapporten bygger på en eksplorerende studie som utforsker hvordan organisasjoner og bedrifter kan samarbeide, og hva som motiverer og hva som utfordrer slike samarbeid. I kapittel 2 viser vi hva eksisterende litteratur kan fortelle oss om samarbeid mellom frivillige organisasjoner og næringsliv. Vi viser til at det har vært et økt fokus på bedriftenes samfunnsansvar de siste tiårene, og at samarbeid med frivillige organisasjoner er en måte bedriftene kan utøve samfunnsansvar på. Kapittelet introduserer også fire idealtypiske former for samarbeid som beskrives i litteraturen: a) filantropiske, b) politiske, c) strategiske og d) kommersielle. I kapittel 3 viser vi hva som kjennetegnet de konkrete samarbeidsrelasjonene mellom organisasjonene og bedriftene i denne studien. Studien trekk spesielt frem seks sentrale kjennetegn ved de ulike samarbeidene: økonomiske overføringer, markedsføring, involvering av bedriftens ansatte, kompetanseoverføring, utvikling av felles prosjekter og nettverksbygging. Vi fant ofte forskjellige samarbeidsrelasjoner, som var mer eller mindre preget av disse kjennetegnene, innenfor samme organisasjon og bedrift. I kapittel 4 viser vi at funn fra denne studien samsvarer med tidligere forskning som viser motivasjonen for å inngå samarbeid varierer mellom de ulike partene i samarbeidet. De frivillige organisasjonene ble motivert av økt tilgang på økonomiske ressurser, økte muligheter til å formidle kunnskap og påvirke i tillegg til økt tilgang på kompetanse. For bedriftene var ønsket om å bidra, intern kulturbygging, profilering og omdømmebygging samt nettverksbygging de mest sentrale motivasjonsfaktorene. I kapittel 5 viser vi at både frivillige organisasjoner og bedrifter generelt opplevde samarbeidene som svært positive med få utfordringer. Potensielle hemmere for samarbeid som konflikter mellom de ulike partenes behov og agenda, økonomiske utfordringer samt manglende forankring av samarbeidet i ledelsen kom imidlertid frem. Videre var langsiktighet, felles forståelse av formålet med samarbeidet og gjensidighet i relasjonen viktige forutsetninger for at samarbeidene skulle lykkes. Rapporten gir et innblikk i noen konkrete samarbeidsrelasjoner mellom frivillige organisasjoner og bedrifter og utvider på denne måten det empiriske kunnskapsgrunnlaget om hvordan de ulike partene kan samarbeide, hva innholdet i slike samarbeid er, og hva som er motivasjonsfaktorer.Norsk, bokmål
dc.language.isonob
dc.publisherSenter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor
dc.relation.ispartofRapport – Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor
dc.relation.ispartofseriesRapport – Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor
dc.titleSamspill mellom frivillige organisasjoner og næringslivetNorsk, bokmål
dc.title.alternativeCo-operation between voluntary organizations and private corporationsen
dc.typeResearch report
dc.description.versionpublishedVersion
dc.source.pagenumber58
dc.source.issue2024:1
dc.identifier.cristin2228662
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel