Husadopsjon Røros : Evaluering av et samarbeidsprosjekt mellom Røros Museum og Røros grunnskole
Research report

View/ Open
Date
2005Metadata
Show full item recordCollections
- Rapport/Avhandling ISF [368]
Original version
ISF-rapport. 51 p. Institutt for samfunnsforskning, 2005Abstract
Evalueringen av Husadopsjon Røros er gjort på oppdrag av ABM-utvikling. Hensikten med evalueringen har vært å få fram kunnskap som er relevant for samarbeidsprosjekter i regi av Den Kulturelle skolesekken mellom skoler, museer, kulturminnevern og lokalsamfunn. Husadopsjon Røros er et samarbeidsprosjekt mellom Røros grunnskole og Rørosmuseet. Alle elever på Røros grunnskole har siden 2000 adoptert en eldre bygning, og gjennom det praktiske arbeidet med husene har de gjort seg kjent med kulturminnevern. Målet med prosjektet har vært å øke elevenes kjennskap til Røros som verdenskulturminne. Prosjektet skulle gi skolen erfaring med å planlegge prosjektorientert læring i nærmiljøet. Museet på sin side skulle få erfaringer med ny formidlingspraksis til barn og unge. Museet kom raskt i gang med tiltak, men da organiseringen var på plass ble de ansatte inndratt i andre oppgaver og nye prosjekter. Skolen derimot har brukt lengre tid på å forankre prosjektet i undervisningen til hele lærerstaben. At de samarbeidende partene har hatt ulike innsatsfaser har medført at økt engasjement fra skolens side ikke ble møtt med økt kapasitet fra museet, og har blitt løst ved å utvide innholdet i Husadopsjon Røros til å omfatte mer enn bygningsvern og samarbeid med museets fagpersoner. Prosjektet har dessuten benyttet eksterne ressurspersoner, enten enkeltpersoner eller fra organisasjoner som arbeider med lokalhistorie, restaurering og bygningsvern. Elevene etterspør større kontinuitet og oppfølging av prosjektene de har startet med. Elevene forventer kvalitet i oppleggene og syns ikke at mulighetene til Husadopsjon Røros er utnyttet godt nok. Til tross for en del kritiske kommentarer anbefaler elevene husadopsjonsprosjektet til andre skoler.