Nav som lærende organisasjon
Research report
Published version
![Thumbnail](/samfunnsforskning-xmlui/bitstream/handle/11250/2442525/Rapport_2015_6_V3_NETT.pdf.jpg?sequence=6&isAllowed=y)
View/ Open
Date
2015Metadata
Show full item recordCollections
- Publikasjoner fra CRIStin [764]
- Rapport/Avhandling ISF [368]
Abstract
Rapporten diskuterer hvordan Nav kan styrkes som en lærende organisasjon. Til grunn for diskusjonen ligger erkjennelsen av at Nav er en stor organisasjon med et svært komplekst oppdrag, noe som gir særlige læringsutfordringer – og læringsmuligheter. Navs utfordringer og muligheter som lærende organisasjon diskuteres med utgangspunkt i innsikt fra Nav-evalueringen, fra forskningen om profesjoner og profesjonsutøvelse, og fra den generelle forskningen om velferdsstaten og velferdstjenestene. Forslagene som presenteres framhever karriereplaner for medarbeiderne, styrking av ledelsen på lokalkontorene, utviklingsarbeid på fylkesnivå, og styrking av direktoratets rolle som fagdirektorat. Rapporten er basert på et notat som ble utarbeidet for en ekspertgruppe som leverte i april 2015.