dc.contributor.author | Jacobsen, Sigurd Eid | |
dc.contributor.author | Andersen, Patrick Lie | |
dc.contributor.author | Nordø, Åsta Dyrnes | |
dc.contributor.author | Sletten, Mira Aaboen | |
dc.contributor.author | Arnesen, Daniel | |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T19:34:01Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T19:34:01Z | |
dc.date.created | 2021-02-16T10:30:31Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7763-693-1 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2728534 | |
dc.description.abstract | Deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter er for barn og ungdom en viktig kilde til fellesskap, identitet og mestring. Det er imidlertid grunn til å tro at sosioøkonomiske forskjeller fortsetter å gjøre seg gjeldende i barn og unges deltakelse i slike aktiviteter. Kunnskap om dette er viktig for å forstå endringer i barn og unges oppvekstsvilkår i Norge. Denne rapporten belyser sosioøkonomiske forskjeller i barn og unges deltakelse i organisert fritid og gir kunnskap om hvilke økonomiske og sosiale barrierer som hindrer deltakelse, og dessuten geografiske variasjoner i deltakelse og forskjeller i deltakelse mellom unge med minoritets- og majoritetsbakgrunn. Analysene i rapporten er basert på ungdataundersøkelser: nasjonale representative tverrsnitts- og tidsseriedata for ungdomsskole og videregående fra 2014 til 2019 og tilsvarende data for videregående for perioden 2017–2019. | |
dc.language.iso | mis | |
dc.publisher | Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor | |
dc.relation.ispartof | Rapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor | |
dc.relation.ispartofseries | Rapport fra Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor | |
dc.title | Sosial ulikhet i barn og unges deltakelse i organiserte fritidsaktiviteter | |
dc.type | Research report | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 87 | |
dc.source.issue | 2021:01 | |
dc.identifier.cristin | 1890253 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |