Ideelle organisasjoners særtrekk og merverdi på helse- og omsorgsfeltet
Original version
55 p. Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, 2015Abstract
Ideelle leverandører av helse- og omsorgstjenester er en viktig del av det offentlig finansierte helse- og omsorgsfeltet i Norge. Denne rapporten ser på hvilken merverdi som er spesiell for de ideelle og som dermed ikke kan oppnås gjennom bruk av offentlige eller kommersielle tjenesteleverandører. Rapporten er utarbeidet etter at det ble klart at et nytt EU direktiv om offentlige anskaffelser etter alt å dømme vil frata offentlige innkjøpere muligheten til å reservere anbudskonkurranser for ideelle leverandører innenfor helseog omsorgstjenestene. Konklusjonene i rapporten er basert på tidligere forskning og kvalitativ primærdata. Den internasjonale forskningen som presenteres viser at ideelle ofte har kvaliteter knyttet til mangfold og valgfrihet, tillit, sosial innovasjon og frivillighet, men at disse særtrekkene er avhengige av finansiering, styring og regulering. Det finnes ikke tilstrekkelig forskning til å kunne fastslå i hvilken grad ideelle leverandører i Norge gir den aktuelle merverdien. Representanter for ideell sektor selv mener imidlertid at offentlige anbudskonkurranser og kontroll er med på å undergrave de ideelles mulighet til å utvikle særtrekk og merverdi. Non-profit organizations are an important part of the publicly financed health and care services in Norway. This report investigates what sort of advantages and distinctiveness held by the nonprofits that cannot be realized through for-profit or public service providers. The report is written in anticipation of a new EUdirective on public procurement that curtails the opportunity to reserve public tenders for non-profit organization in the health and care service area. Both earlier research and new data inform the conclusions of the report. The international research shows that non-profits often have advantages related to service plurality and choice, trust, social innovation and volunteerism. These features are dependent on financing, steering, and regulation. There is not sufficient research to make clear to what extent nonprofits in Norway provide such advantages and distinctiveness, but representatives from the sector find that the design of public tenders and the purchasers’ control of the services inhibit the opportunities to develop distinctiveness and hence particular advantages.
Description
-