dc.contributor.author | Segaard, Signe Bock | |
dc.date.accessioned | 2013-12-11T13:19:25Z | |
dc.date.accessioned | 2013-12-12T04:07:59Z | |
dc.date.available | 2013-12-11T13:19:25Z | |
dc.date.available | 2013-12-12T04:07:59Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.citation | 65 p. Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, 2010 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7763-345-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/177664 | |
dc.description.abstract | Det frivillige lokale organisasjonslivet spiller en sentral rolle for mange enkeltpersoner så vel som for lokalsamfunn og samfunnet mer overordnet. Enkeltpersoner som deltar i frivillige organisasjoner og foreninger gjør det ut fra et ønske om for eksempel å oppleve glede, fellesskap, fysisk og mental trivsel eller kunnskapstilegnelse.
For samfunnet på lokalt plan og som helhet opptrer organisasjoner og foreninger som en sentral demokratisk institusjon gjennom både å være en «skole i demokrati», en arena for sosial integrasjon og en representant for ulike interesser og befolkningsgrupper.
Et perspektiv i den forbindelse er organisasjoner som læringsarena. Organisasjoner og foreninger fungerer som møteplasser der informasjon og kunnskap av ulik art overføres og utveksles mellom deltagerne. Opplæringsoppgaven blir i noen organisasjoner og foreninger ivaretatt gjennom samarbeid med andre aktører, deriblant studieforbund, skole og SFO, mens andre satser på egne krefter.
I dette ligger også muligheten for samarbeid om praktiske forhold knyttet til bruk av lokaler og fysiske møteplasser.
Utgangspunktet for denne rapporten er følgende fire hovedspørsmål:
*Driver frivillige lokale organisasjoner opplæring i egen virksomhet?
*Brukes studieforbundene i opplæringen i organisasjonene?
*Har organisasjonene noen form for kontakt med utdanningssystemet, f.eks. i form av ulike former for samarbeidsprosjekter i skolen eller med SFO?
*Gjør organisasjonene bruk av skolelokaler i sitt arbeid?
De fire hovedspørsmålene danner til sammen en tilnærming til frivillige organisasjoner som læringsarena som omfatter et voksenperspektiv så vel som et barn- og ungeperspektiv. Mens utdanningssystemet og særlig skole/SFO primært er rettet mot barn og unge, er studieforbund i sin virksomhet rettet mot voksenopplæring. | |
dc.description.abstract | This report takes as point of departure the fowling four main questions:
*Do voluntary local organisations training in their own organisations?
*Do voluntary local organisations use the adult learning associations in their training?
*Do voluntary local organisations have any contact with the education system, e.g. through corporation
projects with the school system or the school leisure system?
*Do voluntary local organisations use schoolhouse in their work? | |
dc.language.iso | nor | |
dc.relation.uri | http://www.samfunnsforskning.no/Publikasjoner/Andre-rapporter/2010/2010-007 | |
dc.title | Frivillige lokale organisasjoner som læringsarenaer : Organisasjonenes kontakt med studieforbund og utdanningssystemet | |
dc.title.alternative | Key words: Voluntary local organisations, the arena of learning, the education system, corporation | |
dc.type | Research report | |
dc.date.updated | 2013-12-11T13:19:25Z | |
dc.identifier.cristin | 1057761 | |