Frivillige lokale organisasjoner som læringsarenaer : Organisasjonenes kontakt med studieforbund og utdanningssystemet
Original version
65 p. Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor, 2010Abstract
Det frivillige lokale organisasjonslivet spiller en sentral rolle for mange enkeltpersoner så vel som for lokalsamfunn og samfunnet mer overordnet. Enkeltpersoner som deltar i frivillige organisasjoner og foreninger gjør det ut fra et ønske om for eksempel å oppleve glede, fellesskap, fysisk og mental trivsel eller kunnskapstilegnelse.
For samfunnet på lokalt plan og som helhet opptrer organisasjoner og foreninger som en sentral demokratisk institusjon gjennom både å være en «skole i demokrati», en arena for sosial integrasjon og en representant for ulike interesser og befolkningsgrupper.
Et perspektiv i den forbindelse er organisasjoner som læringsarena. Organisasjoner og foreninger fungerer som møteplasser der informasjon og kunnskap av ulik art overføres og utveksles mellom deltagerne. Opplæringsoppgaven blir i noen organisasjoner og foreninger ivaretatt gjennom samarbeid med andre aktører, deriblant studieforbund, skole og SFO, mens andre satser på egne krefter.
I dette ligger også muligheten for samarbeid om praktiske forhold knyttet til bruk av lokaler og fysiske møteplasser.
Utgangspunktet for denne rapporten er følgende fire hovedspørsmål:
*Driver frivillige lokale organisasjoner opplæring i egen virksomhet?
*Brukes studieforbundene i opplæringen i organisasjonene?
*Har organisasjonene noen form for kontakt med utdanningssystemet, f.eks. i form av ulike former for samarbeidsprosjekter i skolen eller med SFO?
*Gjør organisasjonene bruk av skolelokaler i sitt arbeid?
De fire hovedspørsmålene danner til sammen en tilnærming til frivillige organisasjoner som læringsarena som omfatter et voksenperspektiv så vel som et barn- og ungeperspektiv. Mens utdanningssystemet og særlig skole/SFO primært er rettet mot barn og unge, er studieforbund i sin virksomhet rettet mot voksenopplæring. This report takes as point of departure the fowling four main questions:
*Do voluntary local organisations training in their own organisations?
*Do voluntary local organisations use the adult learning associations in their training?
*Do voluntary local organisations have any contact with the education system, e.g. through corporation
projects with the school system or the school leisure system?
*Do voluntary local organisations use schoolhouse in their work?